Tips tegen eenzaamheid

“Volgens gedragswetenschapper Anne Reitz is een van de belangrijkste aandachtspunten nu om de eenzaamheid te verslaan, bijvoorbeeld door gedragsverandering. “Je kunt de stress die dit virus oproept niet negeren, maar wel erkennen dat het spanning geeft. Dat geeft je de kans om je te richten op iets positiefs in het hier en nu, in plaats van te piekeren over de toekomst.”” (Bron: NOS)

Goeie tips, die weliswaar vragen om creativiteit, maar ook met een kleine gedragsverandering, gericht op positiviteit is al resultaat te boeken.

Tilburg University Gerine Lodder
Tilburg University Anne Reitz
Het Aandachtshuis Jeanine Sinke

  • Zorg voor structuur in je dag. Doe zoveel mogelijk dingen die je altijd doet en hou je aan vaste tijden.
  • Skype, chat of facetime (videobellen) regelmatig met vrienden en familie zodat je ze ook kunt zien.
  • Zorg goed voor jezelf: eet gezond en blijf in beweging. Maak afspraken met jezelf over alcoholgebruik.
  • Volg niet voortdurend al het nieuws over corona via (sociale) media, maar beperk dit tot vaste momenten op een dag.
  • Praat over je angsten en durf hulp te vragen.
  • Vul ‘lege’ tijd met achterstallige klussen of hobby’s zoals bijvoorbeeld schilderen, puzzelen of online muzieklessen volgen.