Waarom altijd “gratis”?

De helft van het bedrag gaat naar de Rijksmusea, die rechtstreeks onder de minister vallen en dus ’sowieso’ gratis worden voor de kinderen Bron: Google / Trouw

Het idee achter gratis is dat er geen enkele belemmering moet zijn om ergens gebruik van te maken. Gratis betekent echter ook “niets waard”, want anders zou je er wel wat voor moeten betalen. Opvoedkundig is het dus een opmerkelijke actie.

Na de krachtwijken, en de schoolboeken is dit het derde onderwerp, waarvan de (mede)financiering een probleem lijkt te worden. Dat heeft o.a. te maken met verwachte extra inkomsten in de ogen van het kabinet enerzijds en de onzekerheid daarvan en het feit dat men dat niet zelf kan bepalen bij de betreffende instanties, anderzijds. Gratis betekent dus zeker geen meevaller voor hen!

Het lijkt mij geen enkel bezwaar om (ouders met) kinderen wel te laten kiezen tussen een museum of iets anders, waar ze ook gewoon toegang voor betalen. Het educatieve aspect kan binnen schoolverband aan de orde komen. Daar kan dan ieder kind dan gebruik van maken.

Dit bericht is geplaatst in lente, liberaal, mei. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *