Beste basis voor vrede

“NOS-correspondent Tijn Sadée noemt de ondertekening van het verdrag een historisch moment. “Nog maar driekwart jaar geleden begon in Kiev een volksprotest in Kiev, omdat Janoekovitsj dit verdrag niet tekende. Dat leidde tot dramatische gebeurtenissen”, zegt Sadée. “En dan vandaag worden die akkoorden door een nieuwe president toch getekend.”” (Bron: NOS)

Dit is goed en hoopvol nieuws. Natuurlijk zijn de problemen in Oekraïne nog lang niet opgelost, ondanks het signaal uit Rusland. Vanzelfsprekend is Rusland niet blij, maar accepteert het wel. Het associatieverdrag biedt nieuwe mogelijkheden voor de wederzijdse handel. Dat is tenslotte de sterkste basis.