Symbool van de vrijheid

“In Wageningen is traditioneel het Bevrijdingsvuur ontstoken. De bevrijdingsvlam werd tijdens de ceremonie door twee Britse veteranen naar het 5 Mei Plein in de stad gebracht. Burgemeester Van Rumund heeft daarna het vuur tijdens een ceremonie ontstoken. Dat gebeurde voor het historische Hotel de Wereld, waar in 1945 de capitulatie werd getekend.” (Bron: NOS)

Elk jaar weer, een terugkerend symbool van de meest belangrijke rijkdom die we in Nl hebben: Vrijheid. Elk land heeft zijn eigen symbolen. In Nl is de herwonnen vrijheid gekoppeld aan het moment waarop de Tweede Wereldoorlog werd beëindigd. Het staat echter voor veel meer. Vrijheid van meningsuiting, vrij om te zijn wie je bent, vrijheid van geloof en levensbeschouwing. Vrijheid is niet vanzelfsprekend en ook minder makkelijk dan het lijkt, want het vraagt om respect en verantwoordelijkheid. Vier de vrijheid!

De Vrijheid vieren