“Volgens Klinkert past de paradecultuur niet in de Nederlandse volksaard. “Wij hebben niet zo veel met al dat militaire vertoon. We vinden het allemaal net wat te militaristisch.” Zelfs het woord heeft een te militaristische bijklank, volgens de historicus. “We noemden het daarom ook wel wapenschouw of legerschouw.”” (Bron: NOS)
Gelukkig is de gemiddelde Nederlander eerder het tegenovergestelde van militaristisch. We worden er zelfs een beetje lacherig van. Dat wil niet zeggen dat er tegelijk heel veel respect is voor mensen, die dit belangrijke werk doen. En terecht!