“Volgens het migratie-adviesorgaan van het kabinet en het parlement werkt dit visumbeleid voor migranten uit ‘veilige landen’ niet alleen als ontmoediging voor illegale migratie. Nederland kan volgens de
op deze manier ook de juiste mensen aantrekken voor moeilijk vervulbare vacatures.” (Bron: NOS)
Vooral dat laatste is interessant. Door o.a. mismanagement zijn er in bepaalde sectoren grote tekorten aan werknemers. Door gericht mensen in te huren, die capabel zijn maak je ook duidelijk wanneer een (tijdelijke) verblijfstatus mogelijk is. Ook voor NL werkzoekenden is het een aanmoediging om zich de juiste vaardigheden aan te leren.